Se miten itse ajattelee ei ole sama kuin miten muut ajattelevat

Usein sparratessani yrittäjiä, huomaan sanovani lauseen:”Se, miten itse ajattelee ja tekee ei ole sama kuin miten muut 5,5 miljoonaa suomalaista tekee ja ajattelee. Eikä se, mitä itse tarvitsee ole sama kuin mitä muut tarvitsevat.” Tämä tosiasia tekee yrityksen menestyksestä aina suuren arpapelin. Ihan varmasti tuossa 5,5 miljoonan joukossa on kohtalontovereita. Heitäkin, jotka ovat valmiita myös maksamaan sinulle siitä, että heidän tarpeensa tulevat kuulluiksi ja he saavat apua. Heidän löytäminen joukosta voi vain olla niin hankalaa, että omakin usko alkaa hälventyä, vaikka se olisi lähes kiveen hakattu.

Oma persoona peliin

Magneetiksi asetetaan oma persoona. Se kun usein on ainoa erottava tekijä suhteessa kilpailijoihin. Hoetaan, että ole oma aito itsesi, se puhuttelee. Se – inhimillisyys – myös resonoi sillä tasolla, jossa päätökset ja valinnatkin todellisuudessa syntyvät: tunnetasolla. Aitoa itseä pohdittaessa mietitään omia vahvuuksia ja sitä, miten ne voidaan tuoda mahdollisimman edullisessa valossa esiin. Jotta ne houkuttelisivat. Jotta minä kelpaisin ja riittäisin. Persoona laitetaan peliin erityisesti palveluja myytäessä. Yhä kun helposti ajatellaan, että tuotteet myyvät itse itsensä.

Lähtökohtana oma tarve?

Tarjottuun brändimielikuvaan ja palveluvalikoimaan on vahvasti vaikuttanut oma näkemys siitä, mikä on oma polku. Mitä haluan tehdä työkseni, missä olen hyvä? Miten jonkin palvelun tuottaminen on minulle helpointa ja mieluisinta? Merkityksellisintä. Kun ystävät ovat koekäyttäneet suunnitellun palvelun, kehuneet sen hyväksi (mitä muutakaan voivat) ja kannustaneet matkalla, ollaan jo ihan varmoja siitä, että menestys on taattu. Tuota tunnetta vahvistetaan omalla tulkinnalla siitä, mitä maailma tarvitsee. Jollei rahapussi juuri nyt veny laajamittaisiin selvityksiin, se luodaan satunnaisten keskustelujen, uutisten ja vahingossa viereisestä pöydästä kuultujen juorujen pohjalta. Katselemalla kadulla kulkevaa kansaa.

Voi olla, että tuo veikkaus osuu oikeaan: ihmiset todella tarvitsevat sitä. Tai sitten eivät.

Todellisuudessa ei vieläkään olla välttämättä kysytty yhdeltäkään potentiaaliselta maksavalta asiakkaalta, mitä hän tarvitsisi ja mistä maksaisi. Miten tarjottuna ja toteutettuna? Ja kuitenkin: vain sillä, että tarjonta kohtaa ja ylittää asiakkaan tarpeet tavalla, joka saa rahan liikkumaan, on avain yrittäjän onneen eli itselle maksettuun palkkaan.

Aina voi kokeilla ja analysoida

Aina voi kokeilla. Tehdä tulkintoja siitä, miten eri asiat kolahtavat kohderyhmään. Lukea palautteita ja niiden rivienväliä. Päätellä jotain suosiosta, tykkäyksistä, jaoista, kommenttien määrästä. Tällä tavalla mielikuva kohderyhmästä vahvistuu koko ajan. Mutta se on hidasta ja toisinaan jopa turhauttavaa. Ristiriitaista. Jossain vaiheessa miettii, voiko kohderyhmiä olla useampia ja miten niitä kaikkia puhutella. Kerralla.

Aina voi myös luoda tarpeita, sanoisi mainontaan uskova. Niin voi. Mutta sekin on hidas ja kallis tie. Eikä siltikään menestys ole taattu.

Taustalla saattaa käydä itsensä kanssa keskustelua: ”Tuota kohderyhmää tuolla puhuttelisi tämä, mutta se vaatisi itseltäni viestin muutosta. Silloin en olisi ehkä niin aito oma itseni. Eikä se vastaa sitä, mitä aloin tehdä. Eikä sitä, miksi tähän ryhdyin.” Ristiriita on ilmeinen: miten palvella asiakasta, kohdata hänet siellä missä hän on, kohdentaa viesti siihen, mitä hän tarvitsee, kun itse olen täällä? Odotanko, että asiakas tulee tänne vai pitääkö minun mennä sinne, vaikka en haluaisi?

Koska persoona on ollut pelissä, myös ihmettely voi siirtyä sen äärelle. Miksi minä en riitä? Miksi minun tarjoama palvelu ei kelpaa? Mikä minun persoonassani on jotain sellaista, että kun laitan sen aitona peliin, se ei puhuttele? Miksi olisin oma haavoittuva itseni ja altistaisin persoonani jollekin, joka voi satuttaa, jos se ei kuitenkaan tuota mitään?

Hyväksy tilanne ja vaihda suuntaa

Minä on tässä tilanteessa. Karahtanut siihen kiveen, josta niin monia olen varoittanut. Innoissani luonut jotain, jolle sydämeni sykkii. Jonka olen luonut itsestäni lähtöiseksi, itselleni tarpeelliseksi. Mutta olen joutunut toteamaan, että se ei vain puhuttele. Minä en puhuttele. Tällä tavalla. Jotain täytyy siis tehdä toisin. Suojellakseni itseäni ja intohimoani, minulle tärkeää asiaa.

Joskus se jotain on sitä, että yrittää vähemmän. Relaa. Toisinaan tarvitsee muuttaa suuntaa. Palata poteroon miettimään, mitä voisi tehdä toisin.

Sydämelläkin voi olla monta eri ääntä. Se voi kehoittaa kulkemaan erilaisia polkuja. Iloa voi tuottaa moni asia. Sen, minkä äärellä yrittää, täytyy olla itselle merkityksellistä, flowta tuottavaa. Mutta joskus se, mitä itse tarvitset ja miten ajattelet ei ole sama kuin miten 5,5 miljoonaa muuta ajattelee. Silloin ei voi kuin onnitella itseä ainutlaatuisuudesta ja muuttaa suuntaa. Lähemmäksi sitä, missä voit olla hyödyksi ja avuksi. Etsiä se kohta, missä molemmat ehdot toteutuvat: saat toteuttaa itseäsi ja se hyödyttää myös muita. Tavalla, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan.


Oletko omien yrittäjyyspohdintojen kanssa solmussa? Joko yrityksen perustamista pohtiessasi tai sitä jo pyörittäessäsi? Pohditko, miten etenisit, mitä tekisit? Yrittäjäsparrauksessa avaamme solmuja ja luomme konkreettisia toimintasuunnitelmia. Lisätietoa löydät täältä.

Jaa